Håbet som vejviser

Selvfølgelig får du en hverdag du er glad for

Alle, der løber ind i svære kriser, har muligheden for at komme sig og få et godt liv. Det betyder ikke altid, at man bliver helt fri for de begrænsninger, krisen har skabt for en.

At komme sig handler om at finde en måde at leve på, som giver overskud i hverdagen, og som er meningsfuld for en selv. Det sker ofte ved at lære sine stærke sider at kende og blive bedre til at styre udenom de sårbarheder, der er fulgt med den krise man har stået i.

Nogle kommer sig helt. Andre så meget, at de kan have en selvstændig hverdag sammen med andre men fx må tage medicin og holde sig fra at gøre bestemte ting. De fleste synes, de er kommet sig, når de ikke længere føler sig voldsomt begrænset i hverdagen.

HVAD KAN DU REGNE MED?

Der er ikke tydelig grænse mellem at være i en krise, og hvornår du er klar til at tage hul på det næste kapitel i dit liv. Du må prøve dig frem. For eksempel ved at sætte dig små mål og se, om du når dem.

Er du stadig i krise, kan det gøre en stor forskel, om fx medicin eller terapi kan hjælpe dig med at finde ro – eller om fx motion virker bedre. Hvor længe og hvordan den krise du har været ude for og de sårbarheder, der følger med den, vil påvirke dig afhænger også af, hvilken støtte du kan få fra andre mennesker.

Det er en god idé at få styr på det helt basale såsom din bolig, din økonomi og kontakten til andre mennesker. Hvis du er i behandling, kan du ofte tale med en socialrådgiver om det. Ellers kan du henvende dig til borgerservice og jobcenteret i din kommune.

tilmedarb

Illustration: Lais Christensen

At have en meningsfuld hverdag, handler først og fremmest om at finde ud af, hvad du selv synes er vigtigt for dig. Så vær forsigtig med at sammenligne dig med andre – lyt evt. til denne glimrende podcast fra Birgitte Sølvstein.

DE RETTE ORD

Det er frit op til dig, om du fortrækker at kalde din situation en krise, et sammenbrud, en traumatisk oplevelse eller noget andet.

I Guiden anvender vi udtrykket ‘psykisk lidelse’ –  det gav mening da vi skrev den. ‘At komme sig’ kaldes også for ‘recovery.’

Hvad har givet andre håbet tilbage?

De fleste, der har prøvet at stå i en svær livssituation oplever, at det næsten er  irriterende at høre om håb. Man kan ikke altid rumme det. Men håbet er der.

Vi har spurgt en række mennesker, hvordan de oplevede at vinde håbet tilbage, efter en alvorlig krise. De beskriver alle sammen, hvor vigtigt det er at møde andre, som er kommet videre i livet.

Her er hvad de siger om håb:

Man er peer, når man bruger sine personlige erfaringer med konstruktivt at håndtere kriser og sygdom, til at støtte andre

  • Håb er troen på at det kan lykkes
  • Er glimt af en oplevelse af, at det kan blive anderledes
  • Er noget man skal lære at tro på og noget man får
  • Kan være forstyrrende når man først hører om det. Man kan ikke altid rumme, at der er håb
  • Kommer drypvist, selvom man ville ønske det bare kom når man har brug for det
  • Er lysglimt i hverdagen, solen der pludselig skinner – lysglimt man kan øve sig i at se og huske
  • Er en spire der plantes, som tager tid at gro
  • Der kan skubbes til håbet
  • Kan blive taget fra dig, men du vil møde nogen, der giver dig det tilbage
  • Er at få øje på det, der er muligt.
  • Er at få hjælp til at tænke sit liv på nye måder
  • Kan styrkes når vi deler vores historier
  • Er at man ikke er alene